Sivut

Migreeni - elämää rajoittavana tekijänä

Hei,

ajattelin kirjoitella tällä kertaa omaa elämääni rajottavasta tekijästä: migreenistä. Viimeksi toissapäivänä siitä kärsineenä on aihe erittäin ajankohtainen.
Olen kärsinyt pahoista päänsäryistä ihan varhaisteini-iästä asti. Muistan aivan ensimmäisen kerran, kun minulla on ollut pää kipeä.  Olin noin viisi vuotias ja jouduin keskeyttämään synttärini menemällä nukkumaan, koska päähän sattui. Muut lapset jäivät leikkimään. Heräsin, kun synttärit olivat jo päättyneet. Se on ensimmäinen muisto kuinka päänsärky on haitannut minua pitämästä hauskaa. Se tunne, että päänsärky rajoittaa elämästä nauttimista alkoi silloin ja jatkuu edelleen.

Kuva
Seuraavat muistot kovista päänsäryistä ovat varhaisteiniydestä, jolloin tulin usein koulusta kotiin kärsien päänsärystä. Tälllöin sen uskottiin johtuvan kasvuvaiheesta. Päänsäryt vahvistuivat, kun vanhetessani. Erityisesti hormoonikierrosta johtuva päänsärky ja migreeni ovat olleet jo toistakymmentä vuotta osa elämääni. E-pillerit yhdistettynä rankkoihin opiskeluvuosiin sai aikaan sen, että joka kolmas viikko kärsin usean päivän ajan aivan uskomattomista migreenikohtauksista. Jouduin usein poistumaan luennoilta etuajassa ja makasin loppupäivän pimeässä asunnossani kylmäpyyhe otsallani ja itkin.Minulle siis itse kuukautiset eivät ole koskaan ollut ongelma, mutta niiden tuomat sivuvaikutukset voisi jättää väliin. (tiedän, että teistä aika moni muu on samaa mieltä kanssani :D )

Kuva

Vaihtamalla e-pilleri merkkiä pääsin eroon joka kuukausittaisista migreeneistä. Silti lähes aina, kun olin ystävien kanssa viettämässä iltaa, sain jossain vaiheessa iltaa päänkipeäksi. Varsinkin, jos nautin alkoholia. Sama vaivaa minua edelleen. Olin alkoholittomalla linjalla hääpäivänäni ja polttareissanikin kaasoni huolehtivat verensokeristani koko ajan, ettei alkoholi vain laukaisisi päänsärkyä. Taikasana alkoholin kanssa on, että pidän huolen  siitä, että syön tasasesti jotain suolaista. Ei mitään mikä nostaa verensokerin salamana vaan pitää verensokerin tasaisena.

Kuva


Selvisin viime kevään melkeinpä ilman päänsärkyjä. Nyt ne ovat jälleen palanneet. Tänään sen oivalsin. Ruokavalioni ja liikkumattomuus ovat aiheuttaneet tämän kierteen. Pahintahan tässä on se, että taas, kun aloitan kuukauden tauon jälkeen kunnon treenaamisen tulen kärsimään ensimmäisen kuukauden mielettömistä päänsäryistä treenin jälkeen. Se hieman jännittää, mutta olen päättänyt selvitä siitä. Kuukauden kärsimys ei ole mitään siihen verrattuna, jos saan loppuelämän ilman migreeniä.

Yksi laukaiseva tekijä on kofeiini. OLen viime aikoina tuhonnut vartaloani jälleen litkimällä cokista ja energiajuomia. Nämä aiheuttavat myös kovia päänsärkyjä. Moni ajatteleekin nyt, mikset vain lopeta kofeiinin juomista? No tässäkin piilee nurja puoli. Jos lopetan, saan siitäkin kamalat päänsäryt ja olen kuin sumussa. Minun pitääkin nyt löytää keino nauttia kofeiinia kohtuudella, jolloin vieroitusoireet eivät aiheuta päänsärkyä, mutta juominenkaan ei aiheuta.

Onko teillä kenelläkään muulla kokemusta vastaavanlaisesta päänsäryn ehdoilla elämisestä?

Kuva
Lyhyesti sanottuna pahimmat migreenin/päänsäryn laukaisijat ovat:

  1. verensokerin lasku
  2. alkoholi
  3. hormoonit
  4. niskajumi
  5. liikkumattomuus/epäterveellinen elämä
  6. kofeiini


Miten vältän näitä tilanteita:

1. Verensokerin laskuun minun pitäisi kiinnittää vieläkin enemmän huomiota. Paras keino on, kun syö säännöllisesti noin neljän tunnin välein. Tärkeintä ei ole määrä, vaan laatu ja säännöllisyys.

2. Alkoholia vältän melko runsaasti. Erityisesti jos en ole syönyt hiljattain, jätän väliin. Myös lähellä kuukautisten alkamista jätän alkoholin juomatta.

3. Kuukautisten aikaan minulla yleensä tulee jonkin sortin kohtaus. Joko melko pienenä tai sitten todella pahana. Koskaan ei voi tietää. Yritänkin välttää juhlimista ja menoja kuukautisten aikana.

4. Niskalihasten jumiutuminen on aika yleinen syy miksi päätäni särkee. Tämä pysyy pois säännöllisellä kuntosaliharjoittelullaja hieronnalla. Tietenkin oleellista on huolehti työergonomiasta.

5. Huonot elintavat tuntuvat koko kropassa ja minulla erityisesti pääkopassa. Tähän auttaa vain laadukkaan ruuan syöminen ja liikkuminen, jotta aivot saavat happea ja elimistö toimii.

6. Kofeiini. Päänsäryn aikaan koen suurta helpotusta juomalla lasin kylmää kokista. Myöskin sen suuri juominen saman päivän aikana laukaisee migreenin. Siksi olenkin päättäny vieroittaa itseni tästä myrkystä tämän kevään aikana. Se ei tule olemaan helppoa, mutta se on tehtävä terveyden ja hyvänolon vuoksi!

Nykyisin ennen migreenikohtauksen alkua näköni sumenee. Lopulta aina toisesta silmästä lähtee näkö. Ensimmäisellä kerralla olin ihan paniikissa, kun näin tapahtui. Nyt osaan jo tunnistaa oireet ja kiireen vilkkaa ottaa lääkettä. Viime aikoina olenkin selvinnyt kovimmista migreeneistä, jos olen tunnistanut oireet. Tällaista migreeniä kutsutaan nimellä aurallinen migreeni.

Itse olen tottunut elämään migreenin kanssa. Ymmärsin myös hyvin nuorena, että tämä tulee luultavammin olemaan osa elämääni. Äitini on sairastanut voimakasta päänsärkyä ja migreeniä niin kauan kuin muistan. Näin ollen tiedän mitä odottaa ja ettei siihen kuole. Migreeni onkin usein perinnöllistä.

Kuva


Viimeiseksi haluan kertoa jotain mikä yllä lueteltujen asioiden lisäksi on helpottanut arkeani ja vähentänyt päänsärkyjäni. Magnesium. Magnesiumin puute suurin päänsäryn aiheuttaja. Äitinikin on löytänyt avun magnesium -ravintolisän käytöstä. Itsekin olin joulukuun syömättä magnesiumia ja siitä olenkin saanut kärsiä. Nyt olen palannut takaisin kaidalle tielle! :)
Pitäkää siis peukkuja, että pääsen taas eroon tästä epämiellyttävästä ja rajoittavasta tekijästä. Haluan jälleen nauttia urheilusta!

Mukavaa perjantai-illan jatkoa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun kommentoit. Se lämmittää sydäntäni!